L’article 132 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques imposa a les administracions l’obligació de fer públic, anualment, un Pla Normatiu que contingui les iniciatives legals o reglamentàries que hagin de ser sotmeses a aprovació durant l’any següent i a publicar aquest Pla Normatiu al Portal de Transparència.
Durant el Ple de 22 de gener de 2024, l’Ajuntament de Palau-saverdera va aprovar per unanimitat el Pla Normatiu per aquest any, que preveu executar les iniciatives següents:
- Aprovar l’Ordenança de civisme i convivència
- Aprovar l’Ordenança reguladora de les mesures aplicables en situació de sequera
- Aprovar la modificació o la redacció d’una nova Ordenança animals de companyia
- Aprovar la modificació del Reglament Orgànic Municipal (ROM)
Ordenança de convivència i civisme
Durant el mandat anterior es varen iniciar les actuacions per a l’aprovació d’una nova Ordenança amb la finalitat de disposar d’una normativa municipal que protegís l’espai públic i regulés les activitats que s’hi desenvolupen, fomentar la convivència dels habitants del municipi i de les persones visitants. En concret es va efectuar la fase de consulta pública.
Es pretén desenvolupar el seu contingut per reconduir situacions incíviques dels ciutadans o visitants al municipi, evitar la degradació del paisatge urbà, regular l’ús de l’espai i els edificis públics, així com per la millora del medi ambient urbà, amb la finalitat de garantir una millor convivència entre els habitants del municipi.
Previsió: dins del primer trimestre del 2024 (feu clic aquí per veure l’estat de la tramitació)
Ordenança reguladora de les mesures aplicables en situació de sequera
Donada l’actual de situació climàtica i en concret, dels episodis de sequera que amenacen el subministrament d’aigua a la població, es fonamenta la necessitat de disposar d’una ordenança per poder regular en l’àmbit municipal les restriccions i altres mesures derivades del Pla Especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera (en endavant PES), aprovat per Acord de Govern de 8 de gener de 2020 i de la normativa posterior, que regula les mesures extraordinàries i urgents que caldrà aplicar en cada cas.
L’objectiu de l’Ordenança és la regulació dels usos de l’aigua en l’àmbit municipal, per tal de garantir el servei públic d’abastament i distribució d’aigua potable de competència municipal i fomentar l’estalvi en el consum d’aigua en situació de sequera. Es pretén establir dins la mateixa les mesures aplicables en situació de sequera i un règim d’infraccions per a qualsevol acció o omissió que vulneri les mesures i limitacions adoptades.
Previsió: dins del primer trimestre del 2024
Ordenança municipal de tinença d’animals de companyia
El Ple de l’Ajuntament va aprovar l’Ordenança municipal de tinença d’animals de companyia el dia 13 de gener de 2010 i el seu text íntegre va ser publicat al BOPG núm. 147, de data 3 d’agost de 2010. Posteriorment, el Ple de 25 de setembre de 2023 va aprovar una Moció que acordava aprovar la modificació de l’actual Ordenança o bé la redacció d’una de nova, segons el criteri que s’estableixi pels serveis tècnics municipals, per tal que s’adapti i s’incloguin tots els aspectes recollits a la Llei 7/2023 de protecció dels drets i el benestar dels animals, que va entrar en vigor el 29 de setembre de 2023.
Feu clic aquí per veure el redactat actual de l’ordenança.
L’objectiu de la modificació o de la nova redacció d’una ordenança, és adaptar-se a la nova legislació aplicable donada per la Llei 7/2023, de 29 de març pel que fa a la tinença d’animals de companyia i la gestió de les colònies de gats. En aquest sentit, la finalitat de la Llei i que ha de perseguir l’ordenança és la d’assolir la màxima protecció dels drets i el benestar dels animals promovent la tinença i convivència responsable, lluitar contra el maltractament i l’abandonament, impulsar l’adopció i l’acolliment, entre d’altres accions. També es pretén establir un règim sancionador per a qualsevol acció o omissió que vulneri les mesures adoptades.
Previsió: dins del segon trimestre del 2024
Reglament orgànic municipal (ROM)
Aquest Reglament va ser aprovat en la sessió plenària del dia 2 de novembre de 2000 i el seu text íntegre va ser publicat al BOPG núm. 41, de data 30 de març de 2020. Va ser objecte d’una modificació aprovada pel Ple en la sessió del dia 18 de març de 2004 (BOPG 156, de 17/06/2004).
Feu clic aquí per veure el redactat actual.
L’objectiu de la modificació és adaptar el ROM a la normativa vigent, així com adequar les seves previsions a la realitat actual del funcionament municipal. En aquest sentit, i només a tall d’exemple, es poden destacar algunes disfuncions i mancances: la manca de coincidència amb la realitat pràctica de la periodicitat i dia de celebració tant dels plens com de la Junta de Govern Local establerta al ROM; la falta de previsió de la possibilitat de celebrar sessions telemàtiques o de fer les sessions presencials fora del Saló de sessions de l’Ajuntament (establerta per la disposició final segona del Reial Decret-Llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al Covid-19, que afegeix l’apartat 3 a l’article 46 de la LBRL); la inexistència de cap referència a la nova regulació sobre la documentació digital que ha esdevingut fonamental en el funcionament administratiu actual de l’Ajuntament amb el gestor d’expedients (regulada per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques); l’obsolescència del règim econòmic i de dedicació dels regidors municipals (especialment a partir de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local); i la necessitat d’actualització dels aspectes relatius a la informació i la participació ciutadana (Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern).
Previsió temporal: dins del tercer trimestre de 2024.